dijous, 23 de novembre del 2017

Els Musicogrames 2.0. i el Time Lapse

Bon dia, en aquesta entrada del blog, us presentaré diversos recursos educatius que són una evolució de recursos que, de ben segur, alguns de vosaltres ja haureu utilitzat en altres ocasions. 

Suposo que molts de vosaltres sabreu a què em refereixo quan parlo d’un Musicograma, no? Exactament, una representació gràfica de la música que n’analitza diferents aspectes com ara: el timbre, el volum, l’expressió, els instruments... i ens informen de forma gràfica de com és una melodia o com ens la podem imaginar. Són un recurs molt utilitzat a les escoles, sobretot quan es fa un treball de “composició” amb més petits que encara no saben escriure partitures. A mi, personalment, és un recurs que m’agrada molt i que l’he utilitzat tant en la meva vida com a mestre de Primària així com de monitor de lleure. A continuació, us adjunto una fotografia amb un exemple de Musicograma.

Doncs aquest recurs, actualment, ha evolucionat fins a convertir-se en el que coneixem en els Musicogrames 2.0. que, normalment, agafen forma de vídeo i poden tenir moviment. En les ocasions que presenten moviment, el concepte de musicograma ha evolucionat cap el de “Musicomovigrama”. Com podem veure un cop més, l’educació i els seus recursos, van evolucionant i canviant al mateix ritme que ho fa la nostra societat.

En aquest cas, us presento un exemple de Musicograma 2.0. que he creat jo mateix a partir de la Nadala anglesa “Carol of the Bells”, composada per Mykola Leontovych l’any 1914 i versionada pel grup de música “A Cappella” Pentatonix l’any 2014, versió que he agafat ja que trobo que està realitzada amb una elegància i un detallisme exquisit i voldria compartir-la amb tots vosaltres. A més, és una Nadala que defuig aquelles tradicionals i pot motivar els nostres alumnes ja que és força complexa i els hi pot suposar un repte. L’he realitzat a partir d’unes diapositives PowerPoint que, posteriorment, he convertit en imatge i les he coordinat amb la música a partir d’un programa d’edició de vídeo, en aquest cas: Windows Movie Maker. Dues aplicacions TIC que ja estan prou esteses en el món educatiu actual i que m’agraden força. Aquest Musicograma pren un format similar al de una partitura (tantes línies com veus hi ha en cada moment). El so és representat a partir d’objectes que s’hi assimilin. Alhora, quan aquest so canvia, amb ell ho fa també l’objecte. A més, cada fragment de la cançó està representat amb una textura que es pot visualitzar al fons de les diapositives.

A continuació, us presento l’enllaç de Youtube on podeu veure el Musicograma:
 

El Musicograma d’exemple també està creat a partir d’una tècnica similar a la del Time Lapse que és l’encarregada de donar-li aquest “moviment” que presenta. El Time Lapse és una tècnica que consisteix en realitzar alguna acció i realitzar una foto des de la mateixa posició cada 5 segons. Un cop estan fetes totes les fotos, s’ajunten en un programa d’edició de vídeo i es crea aquest efecte de moviment. En el meu cas, he realitzat una diapositiva per cada moviment que es veu en el vídeo i les he ajuntat al programa d’edició donant-li un valor d’1 segon per tal de donar aquesta sensació de moviment. És una feina complexa i que demana molt de temps, però que considero que el resultat és prou curiós com per poder-la dur a terme en un context escolar. Realitzar un Musicograma a partir d’aquesta tècnica pot ser molt complex per els nostres alumnes, però podem simplificar aquesta activitat i utilitzar el Time Lapse en altres ocasions. A continuació, us deixo un exemple de vídeo fet amb Time Lapse.



Espero que us animeu a utilitzar aquests recursos tant bonics a l’aula!

Ens retrobem molt aviat!

Gerard

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada