dimarts, 7 de novembre del 2017

Editors de música 2.0.

Abans de començar a parlar sobre aquesta nova eina digital, us voldria plantejar algunes preguntes per tal de fer-vos reflexionar. Actualment, què feu més: escriure cartes a mà o escriure e-mails? T’imagines que els llibres seguissin estant escrits manualment i un a un en ple segle XXI? O, creus que és més ràpida i efectiva la comunicació online o la comunicació manual/”tradicional”? 

Efectivament, a molts de vosaltres se us deu haver passat pel cap la típica reflexió de que la tecnologia va agafant cada cop més terreny als objectes fets a mà. El mateix succeeix amb la música. Anteriorment, les partitures s’escrivien manualment i, fins i tot, es va crear un invent anomenat “noligraph” que és una espècie de bolígraf en el qual es troben cinc tintes i serveix per escriure pentagrames d’una forma més senzilla.


Com tot, la música va evolucionant i igual que s’han creat editors de text online, s’han creat editors de partitures online o 2.0. Aquestes aplicacions són molt útils alhora que senzilles d’utilitzar. A més, permeten als alumnes fer proves i rectificar el que han escrit, experimentar lliurement amb els sons i els ritmes... A continuació, us presento dos exemples:

Noteflight: aquest és un editor de partitures online, és a dir, s’utilitza a partir d’una web en la que s’ha de registrar (https://www.noteflight.com/). Hi ha una opció de registre gratuït i una opció Premium, però amb les opcions que la gratuïta ens ofereix, ja tenim més que suficient per poder treballar a classe. A més, ens permet crear partitures de forma col•laborativa, activitat que ens pot ser útil per a realitzar a l’aula amb els nostres alumnes. A continuació, us adjunto un exemple de partitura que he creat jo mateix amb aquest programa. El seu títol és “Punt d’inici” i està pensada per a ser interpretada per gent que està començant a treballar amb la Gralla com a instrument (jo sempre tirant cap el meu territori). És una melodia a dues veus que permet als alumnes treballar amb els ritmes bàsics i alhora l’afinació entre les dues veus. Trobo prou interessant aquesta composició ja que en moltes ocasions els inicis amb aquest instrument no són fàcils i es realitzen amb peces de poca qualitat musical. És per això que he volgut composar una nova proposta de peça per a l’iniciació.


Musescore: L’últim editor de partitures 2.0. que presento és un editor molt complert i gratuït (a diferència d’altres més professionals que són de pagament com ara el Finale). No és online, si no que es tracta d’un programa que s’ha de descarregar a l’ordinador per tal d’utilitzar-lo. És molt complert i ofereix moltes possibilitats als seus usuaris. A més, presenta característiques molt similars al Noteflight (pel que fa a edició i experimentació) però no pel que fa a la creació conjunta de partitures. Com a exemple, us adjunto unes fotografies d’un arranjament de l’havanera “Vestida de Nit” de Cástor Pérez i Glória Cruz que vaig realitzar amb aquest programa per un dels meus grups musicals. Com no, aquest arranjament també està pensat per a gralla.

Espero que aquests recursos us siguin útils i us animo a tots a xafardejar una mica i jugar i experimentar amb aquests aplicatius. És realment molt divertit i utilitzar-los a classe amb els vostres infants pot ser molt útil. Si algun vol ser músic, en ple segle XXI és molt necessari que sàpiguen fer-ne un ús correcte. Tot i això, considero que és positiu anar incloent a la programació algunes activitats en les que els nens hagin d’anar escrivint a mà, per no perdre la tradició. 

Ens retrobem aviat amb més recursos!

Gerard

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada